Hvor tit skal indedelens filtre renses?
I de fleste varmepumper er der placeret filtre i indedelen. Her passerer luften igennem, før den opvarmes.
Det er derfor vigtigt, at disse filtre altid er helt rene. Filtrene skal renses afhængig af drifttiden, helårshuse anbefales hver 14. dag. Hvis du eksempelvis har husdyr, en brændeovn eller børn, skal filtrene renses oftere (cirka et par gange om ugen). Filterne renses med en kost, støvsuges eller afvaskes i lunkent vand opvaskemiddel og en blød opvaskebørste. (Vær opmærksom på at nogle af filtrene kan ikke tåle vand)
Varmepumpen varmer ikke/Opfører sig mærkeligt
Hvis din varmepumpe ikke varmer eller opfører sig mærkeligt, kan det skylles at den er indstillet forkert eller at den ikke har modtaget de indstillinger du har fortaget via fjernbetjeningen.
- Byt batterierne i fjernbetjeningen
- Rens filterne (hvis lamellerne er blokket til, ring efter service på +45 61284656)
- Indstil fjernbetjeningen på “HEAT” “30ºC” “AUTO FAN” sluk for varmepumpen og tænd igen på “ON” vent 30 minutter.
Hvis ingen af tingene virker ring til +45 61284656
Filterne bør renses 1 gang om måneden. Filterne kan renses med en støvsuger, kost eller under vandhanen (Lunken vand, opvaskemiddel, blød børste), det tager kun få minutter. Jo renere filtrene er, des mere økonomisk og bedre kører varmepumpen.
Min varmepumpe stopper og blinker i “POWER” eller “DEICE” lampen
Når det er koldt udenfor og din varmepumpe kører, vil der komme rimfrost/is på bagsiden af udedelen. Dette is skal væk en gang imellem så det ikke bliver til en stor isklump. Derfor er varmepumpen fra fabrikken programmeret til og afrime ligesom de fleste kølefryse skabe man kender idag. Når afrimningen er i gang stopper inde delen i en kort periode på 5-10 minutter, der kan forkomme lyde fra varmepumpe når dette forgår,
man må ikke slukke for varmepumpen imens.
Det damper ud af udedelen
Damp fra udedelen er ganske normalt i afrimnings perioden.
Der løber vand ud af udedelen.
Når varmepumpen afrimer, løber der vand fra udedelen. I fugtigt vejr kan mængden af vand være stor. Der kan løbe mellem 10 og 20 liter vand ud pr. døgn. Dette er helt normalt og et tegn på, at afrimningen fungerer, som den skal. Mængden af vand kan også variere meget mellem de forskellige varmepumper. Din pumpe kan afgive store mængder, mens din nabos knap nok drypper. Hvis du er nervøs for, at vandet er for tæt på huset, bør du diskutere sagen med din installatør. En løsning kan evt. være at grave en plade ned der skråner væk fra huset og føre vandet en smule væk fra huset.
Hvorfor dannes der is på min udedel?
Svar: Det er normalt, at der dannes is i udedelen. Om vinteren stopper varmepumpen, og den afrimes automatisk. Under afrimningen blinker ”power-lampen” på de fleste modeller. Så løber vandet ud af udedelen (fordi frost og is smelter). Afrimningen kører normalt i op til 12 minutter. Hvis al is ikke fjernes under den automatiske afrimning, skal du foretage dig følgende:
1. Kontrollér, at fjernbetjeningen er angivet til varmedrift (symbolet HEAT eller en sol i displayet).
2. Kontrollér, at vinterudstyret (varmekablet) fungerer. Varmefladen i bunden af udedelen varmer bundpladen, så afrimningsvandet ikke fryser til is på bundpladen.
3. Kontrollér, at afløbshullet til vandet i bunden af udedelen ikke er stoppet, og at afrimningsvandet kan passere uden problemer. Afløbsrør bør ikke monteres pga. risiko for ispropper.
Hvis du fortsat har problemer med isdannelse trods ovenstående foranstaltninger, bør du kontakte din forhandler eller installatør.
Hvorfor øges ventilatorens hastighed, når jeg anvender funktionen til vedligeholdelsesvarme (+8/+10 °C)?
Svar: Hvis temperaturen indendørs er lavere end +16 °C, er der ikke nok varme til en korrekt afrimning og risikoen for, at pumpens udedele fryser igen, øges. Dette afhjælpes ved vedligeholdelsesvarmedrift, hvor ventilatorens hastighed øges, hvilket gør, at udedelen kan afrimes uden problemer. Eftersom ventilatorens energiforbrug er en marginal del af den samlede opvarmning, og kompressoren ikke belastes lige meget ved temperaturforandringer, når ventilatorhastigheden er høj, er vedligeholdelsesvarme en meget energieffektiv driftsform ved opvarmning af f.eks. sommerhuset eller garagen.
Opsætning af wifi på Panasonic varmepumpe
Se opsætning af wifi video her
Er alle Panasonics varmepumper egnet til drift i Norden?
Svar: Nej, Panasonic producerer varmepumper til forskellige klimaforhold og driftsmåder. Sørg derfor for at kontrollere, at den luft-/luftvarmepumpe, du overvejer at købe, er en model, der specielt er fremstillet til drift i norden. Disse pumper er mærket med logotypen »Nordic heat pump« og de mest almindelige betegnelser er CE, NE, QE, AE, HE, HZ, VZ og VE. Varmepumper af den nordiske type har ekstra holdbare komponenter og er testede til drift ved meget lave temperaturer.
Timerlampen blinker, og varmepumpen slukkes (Panasonic). Hvad skal jeg gøre?
Hvis timerlampen begynder at blinke, betyder det, at der er opstået en fejl i varmepumpen. Du skal derfor finde fejlkoden og derefter slukke pumpen og anmelde fejlen til din installatør eller forhandler.
1. Tryk på CHECK på fjernbetjeningen i mindst fem sekunder, indtil den går i selvdiagnosticeringstilstand. På free multi-enheder, hvis modelbetegnelse indledes med CS-ME, trykkes i stedet på TIMER UP.
2. Tryk på pileknapperne for TIMER (for CS-XE9EKE og CS-XE12EKE trykkes i stedet på pileknapperne for TEMP) for at bladre gennem fejlkoderne.
3. Når den rette fejlkode findes, afgiver indedelen en biplyd i fire sekunder (på CS-XE9EKE og CS-XE12EKE tændes POWER-lampen i 30 sekunder). Hvis fejlkoden ikke stemmer overens med fejlen, afgiver indedelen kun en kort biplyd (og POWER-lampen blinker kun én gang på CS-XE9EKE og CS-XE12EKE).
4. Hvis der ikke trykkes på nogen knapper inden for 30 sekunder, eller hvis der igen trykkes på CHECK, vil fjernbetjeningen skifte fra selvdiagnosticeringstilstand til de almindelige driftsindstillinger.
Betjeningsvejledning:
Problem
- Min varmepumpe viser en fejlkode
Gælder
- Varmepumpe luft til luft
Løsning
Funktionsfejl | Fejl besked | Løsning |
---|---|---|
Frostsikringsbeskyttelse | E2 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Systemblokering eller lækage af kølemiddel | E3 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod kompressorafladning ved høj temperatur | E4 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod strømstrøm | E5 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Kommunikationsfejl mellem indendørs og udendørs enhed | E6 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod for høj temperatur | E8 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
H4 | ||
Ingen feedback fra indendørs ventilatormotor | H6 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod funktionsfejl i jumperhætten | C5 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere.r. |
Indendørs enhed og udendørs enhed stemmer ikke overens | LP | Kontakt din forhandler |
Fejl i udendørsenhedens DC-ventilatormotor | L3 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Aktuel beskyttelse | L9 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Akkumulering af kølemiddel | fo | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Indendørsenhedens omgivelsessensor åben eller kortslutning | F1 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Indendørsenhedens rørføler åben eller kortslutning | F2 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Udendørsenhedens omgivelsessensor åben eller kortslutning | F3 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Udendørsenhedens rørføler åben eller kortslutning | F4 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Udladningssensor åben eller kortslutning | F5 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Overbelastningsgrænse / faldfrekvens | F6 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Overstrømgrænse / faldfrekvens | F8 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Begrænsning for høj udladningstemperatur / faldfrekvens | F9 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Frostvæske grænse / fald frekvens | FH | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod overbelastning af kompressoren | H3 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
IPM-beskyttelse | H5 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
PFC-beskyttelse | HC | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Fejl i læsning af EEPROM | EE | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod høj PN-spænding | PH | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Beskyttelse mod lav PN-spænding | PL | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Unormal ændring af 4-vejs ventil | U7 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Min. frekvens for kompressor i testtilstand | Po | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Nominel frekvens for kompressor i testtilstand | P1 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Maks. frekvens for kompressor i testtilstand | P2 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Medium frekvens for kompressor i testtilstand | P3 | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Frekvensgrænse (effekt) | LU | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet, anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |
Frekvensgrænse (modulstemperatur) | EU | Sluk for apparatet og tænd igen. Hvis dette ikke løser problemet,anbefaler vi at du booker besøg af en vores specialuddannede serviceteknikere. |